Visie op jeugdbeleid

hoe ver staat het met de opmaak van het nieuwe JBP, lees het hier

Moderator: Moderators-JBP

Visie op jeugdbeleid

Berichtdoor Bart De bruyn op 13 feb 2007 20:30

De stuurgroep voor de opmaak van het nieuwe Jeugdbeleidsplan 2008 - 2010 is samengesteld en volop aan het werk gegaan.

Zij maakten reeds een visietekst over wat jeugdbeleid is. Deze werd ondertussen ook goedgekeurd door het College van Burgemeester en Schepenen.

U kan de visietekst hieronder lezen.

Jeugdbeleidsplan 2008 – 2001

Jeugdbeleid …

een missie

Het gemeentebestuur wil een veelzijdig en geïntegreerd aanbod aan initiatieven ontwikkelen met als doel ontwikkelings- en ontplooiingskansen te creëren voor alle Aartselaarse kinderen en jongeren. Hierbij wordt uitgegaan van de diverse leefdomeinen van jongeren met aandacht voor de noden van de verschillende doelgroepen.

gebaseerd op kwaliteitskenmerken:

… Jeugdbeleid vraagt om een geïntegreerde beleidsaanpak
Ontwikkelings- en ontplooiingskansen hebben niet alleen met de vrije tijd te maken, maar met alle domeinen waarmee kinderen en jongeren te maken hebben, zoals onderwijs, verkeer, gezondheid, cultuur, sport, … Verschillende organisaties en gemeentelijke diensten werken voor jeugd(materies).
Het gemeentebestuur ziet het als haar taak om ervoor te zorgen dat deze organisaties, verenigingen, diensten elkaar niet tegenwerken, geen dubbel werk doen, maar het bevordert de samenwerking en de onderlinge afstemming.

… Jeugd en jeugdwerk zijn een volwaardige speler in onze samenleving
Kinderen en jongeren zijn ook burgers. Ook al hebben ze tot hun 18 jaar geen stemplicht, het gemeentebestuur wil hen ook hun plaats en een stem geven. Daarom worden ze betrokken bij de voorbereiding en de uitvoering van het jeugdbeleid. Door het betrekken van kinderen en jongeren als ‘ervaringsdeskundigen’ kan een jeugdbeleid ontwikkeld worden dat nauw aansluit bij de noden en behoeften van de jeugd.

… Een maximale ondersteuning van vrijwilligerswerk en particulier initiatief
De ouders zijn de mensen die zorgen voor de opvoeding en ontwikkeling van de kinderen. Naast de school spelen het jeugdwerk en het particuliere initiatief een belangrijke rol bij de ontplooiing van jongeren. De vrije tijd wordt wel eens het ‘derde opvoedingsmilieu’ genoemd. Creativiteit, initiatieven nemen, zelf keuzes maken, met anderen omgaan, zijn vaardigheden die in een jeugdvereniging aan bod komen en bijdragen tot de ontwikkeling van het kind. Het gemeentebestuur zal het particuliere initiatief hierin ondersteunen en een aanvullende rol spelen, waar geen particulier aanbod bestaat.

... Diversiteit is een troef en een uitdaging
Net zoals bij de andere bevolkingsgroepen, zijn ook de behoeften en de verwachtingen van jongeren niet altijd hetzelfde. Een kind van zes heeft andere noden dan een dertienjarige. De behoeften van een meisje van zeventien verschillen sterk van die van een student van tweeëntwintig. Er zijn verschillende sociale achtergronden, sommige kinderen hebben een handicap.
Ze hebben zelf ideeën, voorstellen en oplossingen voor problemen die bij de ontwikkeling van het beleid in aanmerking genomen worden.

… Kinderen en jongeren worden actief betrokken bij het jeugdbeleid
Het jeugdbeleid vertrekt vanuit de vragen, wensen, behoeften van de jeugd. De tijd is voorbij dat kinderen en jongeren als onmondig beschouwd worden. Het beleid moet zo nauw mogelijk aansluiten bij de noden van de kinderen en jongeren. Bevragingen en inspraak mogen niet beperkt blijven tot de opmaak van het beleidsplan.

… Ook de gemeentelijke jeugdraad is een actieve deelnemer aan het beleid
De jeugdraad zal het gemeentebestuur adviseren in jeugdaangelegenheden, samenwerking en overleg organiseren tussen jeugdactoren, bij jongeren interesse voor het beleid bevorderen en inspraak stimuleren. Om deze opdracht te kunnen uitvoeren, zal het gemeentebestuur de nodige ondersteuning geven aan de jeugdraad.
Voorzitter Jeugdraad Aartselaar

"Jeugd is de toekomst, geen toekomst zonder jeugd!"
Bart De bruyn

Berichtdoor karlien op 22 feb 2007 10:37

Ik heb de enquête ingevuld op deze site, maar ik heb wel heel veel gewoon moeten aanduiden van : goed, gemiddeld, gewoon omdat ik vaak niet snapte wat de vraag was. Ik ben nu wel nog maar 14, waarschijnlijk is die enquête gemaakt voor iets oudere jongeren en begrijpen die de vragen en woorden wel. :)

Ik weet ook niet of dit bericht wel op zijn juiste plaats staat, maar ik moest het toch ergens zetten.

zonninge groetjes vanuit Aartselaar !!!
Hoe ouder ik word,
hoe minder ik iets van het leven begrijp,
maar hoe meer ik het beleef!
karlien

Keer terug naar Stand van zaken